Zachowajmy ostrożność na przejazdach kolejowych

2020-03-11 09:31:48(ost. akt: 2020-03-11 10:27:06)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: KPP Pisz

W Polsce mamy prawie 16 tyś. przejazdów kolejowych strzeżonych i niestrzeżonych. Wiele z nich występuje na terenie powiatu piskiego.
Podstawową, a zarazem najważniejszą zasadą obowiązującą kierowcę zbliżającego się do takiego przejazdu jest obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, zaś maszynista pociągu zobowiązany jest do podania sygnału dźwiękowego. Niestety, pomimo wielu apeli, wciąż dochodzi do zdarzeń drogowych na torach kolejowych w tym również na terenie powiatu piskiego.

Pamiętajmy, że każdy – strzeżony- czy nie – przejazd kolejowy jest dla kierowcy sprawdzianem czujności, a w skrajnych przypadkach także śmiertelna pułapką. Warto uzbroić się w zapas wiedzy, chronić zawartość swojego portfela, ale przede wszystkim swoje życie i zdrowie. Stąd policjanci apelują do kierujących o zachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowych i stosowanie się do umieszczonych tam znaków pionowych oraz poziomych.

Z doświadczeń funkcjonariuszy piskiej drogówki wynika, że zdecydowana większość kierujących przestrzega przepisów dotyczących bezpiecznego przejeżdżania przez przejazdy kolejowe. Zdarzają się jednak skrajnie niebezpieczne zachowania, kiedy to kierowcy wjeżdżają na przejazd kolejowy pomimo braku możliwości jego opuszczenia, albo wjeżdżają na przejazd w momencie, gdy rogatki są opuszczane, a na sygnalizatorze wyświetlane jest czerwone światło. Są też tacy, którzy nie zatrzymują się przed przejazdem pomimo stojącego tam znaku „STOP”.

Jadąc samochodem często podróżujemy z naszymi bliskimi – dziećmi, rodzicami, znajomymi. Wówczas ich bezpieczeństwo leży w rękach kierowcy. Stąd warto przestrzegać obowiązujących przepisów również na strzeżonych i niestrzeżonych przejazdach kolejowych. Pamiętajmy, że w przypadku zderzenia samochodu z pociągiem, auto nie ma żadnych szans, a wypadki te należą do najtragiczniejszych. Przyczyną takich zdarzeń jest najczęściej pośpiech kierującego. Tymczasem warto zatrzymać przez przejazdem kolejowych i sprawdzić czy nic nie nadjeżdża. Te kilka sekund może uratować życie nasze i naszych bliskich.

Policjanci przypominają o wykroczeniach drogowych w rejonach przejazdów kolejowych. Należą do nich:

- popełniane najczęściej - niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych ( w tym „stop”, „stop pierwszeństwa”, „sygnał czerwony pulsujący”)

- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

- zatrzymanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu;

- wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy;

- omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przed przejazd, jeśli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu;

- wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie.

Oto kilka niezwykle ważnych wskazówek, które na sowich stronach internetowych zamieściły Polskie Linie Kolejowe:

1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.

2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę.

3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.

4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metr z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.

5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach, a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jady nie wytwarza charakterystycznego stukotu.

7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie, gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.

8 Jeśli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli wyglądają pozornie na opuszczone.

9. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie korzystaj z telefonu, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu i pamiętaj, że elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.

Policjanci apelują - zachowajmy szczególną ostrożność przejeżdżając przez przejazdy kolejowy szczególnie te niestrzeżone. Przechodźmy przez tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach i przejazdach, przestrzegajmy wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.

KPP Pisz


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania Gazety Olsztyńskiej i tygodnika lokalnego tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5