Dworzec w Piszu do rozbiórki

2019-05-21 12:15:00(ost. akt: 2019-05-21 12:45:16)
Dworzec PKP w Piszu

Dworzec PKP w Piszu

Autor zdjęcia: Beata Smaka

PKP planują jeszcze w tym roku wyburzyć dworzec w Piszu. Aktualnie trwa kompletowanie dokumentacji. Gmina Pisz ostatecznie zrezygnowała z przejęcia budynku. Czy doczekamy się dworca z prawdziwego zdarzenia? Jest na to szansa.
Stan piskiego dworca kolejowego to prawdziwy koszmar. Okna zabite deskami, zniszczona elewacja. Przez ostatnie lata Gmina Pisz prowadziła zaawansowane rozmowy z PKP w sprawie przejęcia budynku. Negocjacje zakończyły się jednak fiaskiem. Jak usłyszeliśmy w Urzędzie Miejskim w Piszu, rozmowy toczyły się pod kątem zaadoptowania tego obiektu na środowiskowy dom opieki. Stworzeniem takiej placówki zainteresowane było jedno z lokalnych stowarzyszeń, ale w pewnym momencie z planów tych się wycofało. W 2015 roku władze Pisza zabiegały również o ujęcie remontu starego dworca w planach modernizacji linii kolejowej Ełk-Szczytno. W sprawę zaangażowali się także starosta piski oraz marszałek województwa. Koleje zaproponowały, że zamiast remontu lepiej byłoby postawić w Piszu nowy dworzec kontenerowy. Jak się później okazało, PKP nie znalazły środków ani na remont, ani na nowy dworzec kontenerowy.

Historia piskiego dworca zakończy się prawdopodobnie rozbiórką. PKP chcą jeszcze w tym roku wyburzyć popadający w ruinę budynek. — W związku z tym, że w ramach modernizacji linii kolejowej stacja i perony w Piszu zostały przesunięte, PKP S.A. planuje rozbiórkę nieczynnego budynku dworca kolejowego w tym roku. Jesteśmy na etapie kompletowania dokumentacji. Docelowo nieruchomość ta planowana jest do obrotu. W ostatnich latach jej przejęciem zainteresowany był lokalny samorząd, jednak ostatecznie nie zdecydował się na to m.in. ze względu na przesunięcie peronów — poinformował nas Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych.

Lokalizacja miejsca zatrzymywania się pociągów pasażerskich kursujących na linii 291 Szczytno – Ełk zostanie zmieniona. Nowy punkt przystankowy będzie sąsiadował z bazą Transkom przy ul. Dworcowej. Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa dwutorowego peronu przesiadkowego, na którym znajdą się dwie dwustronne wiaty, sześć ławek, bariery, oświetlenie, kosze oraz gabloty informacyjne. Na drugim, nowym przystanku - Osiedle Wschód, został już wybudowany jednotorowy peron, a niebawem zainstalowane zostaną dwie jednostronne wiaty, oświetlenie i cztery ławki. Przystanki przystosowane będą dla osób niepełnosprawnych, pojawi się na nich system znakowania dotykowego dla osób niewidzących i niedowidzących.

W Urzędzie Miejskim w Piszu dowiedzieliśmy się także, że zmodernizowany zostanie również przejazd kolejowy na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego, Czerniewskiego i Trzcinowej. Pojawi się tam ostrzegawcza sygnalizacja świetlna z pół rogatkami. Zakończenie prac zaplanowano na koniec sierpnia br. Termin ten może jednak się przedłużyć.

Na koniec pojawia się jednak jedno pytanie. Czy Pisz doczeka się dworca z prawdziwego zdarzenia? Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Małecki mówi, że jest na to szansa. Nowy dworzec PKP w Piszu miałby za kilka lat funkcjonować w ramach kolejnej, planowanej przez polski rząd dużej inwestycji. Chodzi o Centralny Port Komunikacyjny. Pod koniec kwietnia w Starostwie Powiatowym w Piszu odbyło się spotkanie na ten temat. Wzięli nim udział piscy samorządowcy, a także przedstawiciele sejmowej podkomisji ds. wykorzystania środków unijnych. — Inwestycja zakłada budowę połączenia m.in. Mazur z Centralnym Portem Komunikacyjnym i linii kolejowej Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Pisz — informuje Jerzy Małecki. — Obecnie te przedsięwzięcie jest na etapie konsultacji. Walczymy o jak najkorzystniejsze rozstrzygnięcia dla Pisza i Mazur. Założenia projektu przewidują budowę torów, po których będą jeździły pociągi intercity. Tym samym zyskamy nowe, szybkie połączenie ze stolicą kraju, ale również prawdopodobnie dworzec kolejowy, który przy tak ogromnej inwestycji wraz z rozbudowaną infrastrukturą kolejową powstałby w Piszu.

Parlamentarzysta podkreśla, że na szczegóły w tej sprawie będziemy musieli jeszcze trochę poczekać: — Projekt, sam przebieg linii kolejowych, rozmieszczenie obiektów kolejowych jest na etapie analiz, planowania i konsultacji. Jestem przekonany, że realizacja tego ambitnego planu jest kwestią kilku najbliższych lat. Docelowo dzięki temu połączeniu będzie możliwa podróż z Pisza do Warszawy w niecałe półtorej godziny. Zapewniam, że jeśli pojawią się nowe informacje w tej sprawie, będę je Państwu przekazywał. Bardzo mi zależy, aby Pisz został jak najszerzej ujęty w tym przedsięwzięciu i będę o to zabiegał.

W optymistycznym wariancie Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy do 2027 roku. Przebieg nowej linii kolejowej na odcinku Pisz-Orzysz-Giżycko zakłada maksymalne wykorzystanie śladu dawnej linii kolejowej, zlikwidowanej w 1945 roku. Co więcej, w przyjętym 29 kwietnia przez Radę Ministrów rozporządzeniu nadano tej linii znaczenie państwowe. A to ze względu na bezpieczeństwo i stacjonujące tu międzynarodowe wojska NATO.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5