Jest szansa na nowy przejazd kolejowy

2017-11-16 12:00:00(ost. akt: 2017-11-16 10:44:43)

Autor zdjęcia: Archiwum GP

PISZ/// Być może już wiosną ruszą prace przy budowie przejazdu kolejowego łączącego ul. Mazurską i Długą. Jeśli pomysł zyska akceptację, to dokumentacja techniczna musi zostać opracowana w przeciągu kilku najbliższych miesięcy.
Na początku bieżącego roku Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na realizację zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk”. Jest to drugi etap inwestycji, ponieważ wcześniej wyremontowano odcinek na trasie Olsztyn – Szczytno. Docelowo prędkość pociągów pasażerskich wzrosnąć ma do 120 km/h, a towarowych do 80 km/h.

Prace modernizacyjne i remontowe obejmą 186 obiektów inżynieryjnych (przepusty, mosty), przebudowane zostaną 24 rozjazdy, a nawierzchnia torowiska zostanie wymieniona na całej długości odcinka od Szczytna do Ełku. Do tego przystanki, wiaty, ławki i reszta małej architektury kolejowej. Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, a wartość projektu oszacowana została na 323,2 mln zł.

— Stan piskiego dworca kolejowego to prawdziwy koszmar — mówi burmistrz Szymborski. — Jeszcze na początku 2015 r. podjęliśmy starania, żeby projekt modernizacji linii kolejowej uzupełnić o remont naszej stacji. Pisz się rozbudował, więc potrzebny jest także dodatkowy przystanek na wysokości Osiedla Wschód. Był to etap konsultacji projektu, więc wiele samorządów zgłaszało swoje uwagi i propozycje.

W sprawę dworca i przystanku włączył się również starosta piski. Stanowisko gminy Pisz i powiatu poparł także marszałek województwa. W trakcie negocjacji okazało się, że PKP zgadza się na budowę przystanku kolejowego na os. Wschód, jednak remont dworca jest zbyt kosztowny.

Koleje zaproponowały, że zamiast remontu lepiej byłoby postawić w Piszu nowy dworzec kontenerowy. Wszystko zależy jednak od tego, czy w projekcie wystarczy środków. Burmistrz podchwycił pomysł i tak oto powstała idea utworzenia nowego centrum przesiadkowego.

— Wszystko rozsypało się wraz z ogłoszeniem o przetargu — mówi Andrzej Szymborski. — W dokumentacji nie było ani remontu starego dworca, ani budowy dworca kontenerowego. Przystanek na wschodzie jest wpisany na listę zadań, ale uważam, że dla 20-tysięcznego miasta to trochę za mało. PKP widzi konieczność budowy w Piszu nowego dworca, ale w projekcie zabrakło pieniędzy. Z kwitkiem odeszła również Ruciane-Nida i kilka innych miejscowości na trasie.

Starania o budowę przejazdu kolejowego łączącego ul. Mazurską i ul. Długą mają swoją historię.

— Kiedy przed kilkunastoma już laty zgłaszałem przedstawicielom PKP, że w Piszu potrzebny jest przejazd, to odpowiadali, że nie ma pieniędzy — mówi burmistrz Pisza. — Mieliśmy też udowodnić, że przejazd łączy się z wizją rozwoju tej części miasta. Ale nie na papierze, tylko w podejmowanych działaniach i konkretnych inwestycjach.

W 2006r. ruszyła przebudowa ul. Długiej i Pionierów. Inwestycja o wartości ponad 11 mln zł przez długie lata była największą inwestycją w Piszu, na które pozyskano środki europejskie – ponad 8 mln zł. Położono ponad 2 km nowej nawierzchni, zbudowano 3,5 km chodników i ponad 2 km kanalizacji deszczowej. Przebudowę poprowadzono w taki sposób, że ul. Długa i Pionierów są w jednej osi. Czy trzeba lepszego dowodu, że miasto poważnie traktuje sprawę przejazdu?

Przysłowie mówi, że jeśli wypchną cię drzwiami, to pchaj się oknem. Skoro dworca kontenerowego nie będzie, to może przejazd? Po miesiącach starań coś wreszcie drgnęło. W projekcie przebudowy linii kolejowej Szczytno – Ełk pieniędzy wprawdzie nie przybyło, ale o pieniądzach nikt na razie nie mówi.

7 listopada br. odbyło się spotkanie burmistrza z przedstawicielami dwóch instytucji: Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA. CUPT jest instytucją podległą ministrowi transportu i zarządza funduszami UE przeznaczanymi na inwestycje transportowe. Z kolei CRI odpowiada za dokumentację i realizację projektów kolejowych. Obie instytucje widzą konieczność budowy przejazdu i deklarują wsparcie tego projektu. Jeśli pomysł zyska akceptację, to dokumentacja techniczna musi zostać opracowana w przeciągu kilku najbliższych miesięcy.

Andrzej Szymborski studzi entuzjazm: — Z rozmów jestem bardzo zadowolony i na razie wszystko dobrze idzie. Życie nauczyło mnie jednak, że dopóki nie mam czegoś na papierze, to wszystko może się wydarzyć. Przykładem może być dworzec kontenerowy. Dlatego proponuję zachować optymizm, ale ostrożny. Przebudowa linii zaczyna się od nowego roku i będzie prowadzona od strony Ełku. Być może już wiosną ruszą prace przy budowie przejazdu łączącego ul. Mazurską i Długą. Na ten przejazd mieszkańcy Pisza czekają od dziesięcioleci.

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: [url=https://gazetaolsztynska.pl/141978,Zostan-dziennikarzem-obywatelskim.html?preview=7d9e5c0a3fa72da1916c#axzz2OSaYmwEK

Podziel się informacją:



Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. piszanin #2377546 | 217.99.*.* 19 lis 2017 14:39

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Kiedys slyszalem ze pan Andrzej ma jakies wyroki i jest jaki tak delikatnie napisze: pierdolniety. Wytlumaczy ktos cos wiecej ?:D

    1. kris2 #2377543 | 217.99.*.* 19 lis 2017 14:36

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. szambiak taki falszywy...

    2. kris #2377466 | 217.99.*.* 19 lis 2017 11:54

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. szymborak taki niemrawy

    3. kol #2376771 | 78.11.*.* 18 lis 2017 00:46

      Przejazd Mazurska-Długa. Nareszcie! To powinno być już dawno zrobione. Czekam na to z niecierpliwością! Okropnością jest, że trzeba jechać na około i tracić czas dalej na moście, który często jest zakorkowany, a tu taki kawełek do zrobienia i byłby elegancki przejazd.

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    4. barnaba #2376468 | 100.12.*.* 17 lis 2017 15:04

      Oj,przydalaby sie budowa linii do lomzy,mialaby szanse na rozwoj,laczac Mazury zpoludniem Polski.

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (9)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5