W Hejdyku wiedzą jak dbać o środowisko
2017-03-28 07:54:41(ost. akt: 2017-03-28 09:08:37)
W grudniu Szkoła Podstawowa w Hejdyku opracowała projekt i zgłosiła go do konkursu organizowanego przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska w Krakowie. — Konkurs polegał na wybraniu tylko 20 najciekawszych projektów w Polsce. Nasz projekt, w ocenie jury, okazał się interesujący i zakwalifikowaliśmy się udziału w międzynarodowym programie Litter Less Campaign - „Śmieci mniej!” — mówi Małgorzata Ruszczyk, autorka projektu i koordynator jego realizacji.
Projekt jest koordynowany w Polsce przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska-program Eco-Schools przy wsparciu Wrigley Company Foundation. Zwycięskie szkoły, które zostały wyłonione w konkursie otrzymały grant w wysokości 1500 zł na realizację programu i wdrażanie swoich rozwiązań do końca maja 2017.
Celem kampanii jest:
— zredukowanie powstających odpadów poprzez przyjęcie perspektywy 4 R (refuse – odrzucaj, odmawiaj; reduce – unikaj kupowania zbędnych rzeczy; reuse – użyj powtórnie; recycle- oddaj do odzysku, recyklingu),
— zmiana zachowań wśród młodzieży i społeczności lokalnej związanych ze śmieceniem,
— wzrost świadomości dotyczącej wpływu śmiecenia na środowisko i społeczność.
— zredukowanie powstających odpadów poprzez przyjęcie perspektywy 4 R (refuse – odrzucaj, odmawiaj; reduce – unikaj kupowania zbędnych rzeczy; reuse – użyj powtórnie; recycle- oddaj do odzysku, recyklingu),
— zmiana zachowań wśród młodzieży i społeczności lokalnej związanych ze śmieceniem,
— wzrost świadomości dotyczącej wpływu śmiecenia na środowisko i społeczność.
Nasze działania rozpoczęliśmy od przeprowadzenia szkolnego audytu na temat śmieci i pomiaru ich ilości w szkole. Kolejnym wyzwaniem była edukacja rodziców. Podczas zebrania rodziców przedstawiliśmy prezentację multimedialną na temat edukacji odpadowej w szkole i realizacji działań w ramach kampanii Litter- Less.
W środę (22 marca) przeprowadziliśmy kampanię informacyjną pod hasłem ,,Wiosnę witamy- elektroodpady oddamy” na temat elektrośmieci. Każda klasa przygotowywała plakaty na temat odpadów i tematyki Litter Less. Ponadto opracowaliśmy ulotki i broszurki o zasadach postępowania z ZSEE i terminach akcji zbiórki.
Wszyscy uczniowie wraz nauczycielami przeszli przez Hejdyk, niosąc transparenty, skandując hasła o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz śpiewając piosenki o treści ekologicznej. Podczas happeningu byliśmy z wizytą w sklepie i rozwiesiliśmy plakaty w miejscach najczęściej uczęszczanych, tj. w pobliskim sklepie, przy tablicy ogłoszeń wsi, w świetlicy wiejskiej, na przystanku autobusowym.
Do każdej skrzynki dzieci wrzucały ulotki lub wręczały je osobiście, zapraszając do włączenia się w akcję zbiórki. Klasy starsze również po zajęciach propagowały ideę kampanii, roznosząc informację po swoich wsiach: Turośl, Karpa, Ciesina. Szkoła akcję rozszerzyła na kolejne wsie – Karwicę, Uściany - mimo, że nie uczęszczają do naszej szkoły dzieci z tych miejscowości.
Do akcji włączyliśmy również instytucje współpracujące ze szkołą: Nadleśnictwo Pisz i Nadleśnictwo Maskulińskie w Rucianem-Nidzie, ZEOSIP w Piszu, Urząd Miejski w Piszu. Czekamy na wyniki zbiórek elektroodpadów, baterii, telefonów komórkowych, nakrętek oraz puszek aluminiowych. Pozostałe działania będą realizowane zgodnie z harmonogramem projektu.
Mamy nadzieję, że wdrażanie zadania kampanii choć po części wpłyną na zmianę zachowań proekologicznych związanych z tematyką odpadów.
Poprzez takie działania edukujemy społeczność szkolną i lokalną na temat odpadów, sposobu ich zagospodarowania oraz korzyści z recyklingu. Przyczyniamy się do podnoszenie świadomości całej społeczności, odpowiedzialności za stan środowiska oraz kształtowanie postawy EKO – konsumenta.
Mamy nadzieję, że wdrażanie zadania kampanii choć po części wpłyną na zmianę zachowań proekologicznych związanych z tematyką odpadów.
Poprzez takie działania edukujemy społeczność szkolną i lokalną na temat odpadów, sposobu ich zagospodarowania oraz korzyści z recyklingu. Przyczyniamy się do podnoszenie świadomości całej społeczności, odpowiedzialności za stan środowiska oraz kształtowanie postawy EKO – konsumenta.
Małgorzata Ruszczyk, nauczyciel SP Hejdyk,
autorka projektu i koordynator jego realizacji
autorka projektu i koordynator jego realizacji
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez