Szykuje się wielki remont linii kolejowej ze Szczytna do Ełku przez Ruciane i Pisz

2017-01-15 08:00:00(ost. akt: 2017-01-13 13:04:54)

Autor zdjęcia: Archiwum GO

Mieszkańcy czekali na tę informację od dawna. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiła przetarg na realizację zadania „Projektuj i Buduj” dla linii 219 ze Szczytna do Ełku przez Ruciane-Nidę i Pisz. Pozwoli to skrócić czas przejazdu pociągów na tej zaniedbanej linii kolejowej o ponad godzinę. Inwestycja oszacowana na kwotę ponad 320 mln zł ma ruszyć jeszcze w tym roku.
Połączenie Olsztyna z Ełkiem przez Szczytno i Pisz jest jednotorowe i niezelektryfikowane. Mimo że jest najkrótszym połączeniem pomiędzy stolicą Warmii i Mazur a Ełkiem, to i tak większość pociągów jedzie objazdem przez Korsze, Kętrzyn i Giżycko, bowiem obecnie przejazd przez Korsze i tak trwa znacznie krócej. Za Szczytnem prędkość pociągów spada do 70 km/h, a od Pisza do 40 km/h i tak ciągnie się aż do samego Ełku. Na przejechanie odcinka od Szczytna do Ełku pociąg potrzebuje 2 godzin i 54 minut, a to tylko 113 km. Z kolei z samego Olsztyna aż 3 godzin i 33 minut. Teraz ma się to zmienić za sprawą ogłoszonego przetargu na „Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk”. To już drugi etap inwestycji. Wcześniej zmodernizowano połączenie z Olsztyna do Szczytna (wraz z podniesieniem prędkości do 100 km/h) wraz z dobudowaniem odcinka torów pod terminal lotniskowy Portu Olsztyn-Mazury.

Będzie szybciej o ponad godzinę
Całość przedmiotu zamówienia dotyczącego prac na linii kolejowej nr 219 ze Szczytna do Ełku obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, projektu budowlanego oraz uzyskania dla niego wszelkich niezbędnych pozwoleń. Wszystko po to, by w kolejnym etapie, na podstawie opracowanej dokumentacji, wykonawca mógł przystąpić do robót.
Jak zapowiada PKP PLK prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk mają na celu skrócenie czasu jazdy pociągów o około 70 minut, za sprawą podniesienia prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Kontrakt obejmuje również szereg innych ulepszeń.
- Kontrakt „Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk ma na celu skrócenie czasu jazdy pociągów na linii, poprawę przepustowości linii z poprawą skomunikowania i punktualności połączeń, zwiększenie dostępności transportu kolejowego. Przedmiotem kontraktu jest także renowacja obiektów obsługi podróżnych, celem zapewnienia wygodnego korzystanie z nich przez podróżnych, w tym przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się - mówi Ewa Symonowicz-Ginter
z Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie. - Dodatkowymi celami przedsięwzięcia są: usprawnienie informacji pasażerskiej, zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie większego dostępu do infrastruktury kolejowej, a także poprawa skomunikowania wschodniej części województwa warmińsko – mazurskiego z Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach. Nadrzędnym celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego w obrębie przejazdów kolejowych. W ramach prac zostanie podniesiona prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 80 km/h - dodaje.

Nowe przystanki i rozwiązania techniczne
W ramach inwestycji planowana jest wymiana nawierzchni torowej na całej długości odcinka Szczytno - Ełk, przebudowa i wymiana 24 rozjazdów oraz likwidacja 11 przejazdów.
- Przewidujemy odtworzenie mijanek w Spychowie i Drygałach. Ponadto budowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacjach Spychowo, Drygały, Pisz – wszystkie te stacje będą sterowane z Lokalnego Centrum Sterowania w Szczytnie. Przewidujemy prace na 100 przejazdach i przejściach w poziomie szyn, np.: wymiana nawierzchni przejazdu, remont nawierzchni dojazdów, wymiana (uzupełnienie) oznakowania, zmiana kategorii 19 przejazdów. W ramach prac zmodernizowanych lub wyremontowanych zostanie 186 obiektów inżynieryjnych (przepusty, mosty) - wyjaśnia Ewa Symonowicz-Ginter.
Na wszystkich stacjach i przystankach osobowych przebudowane zostaną perony, które zyskają wysokość 0,76 m (z wyjątkiem peronu na stacji Szczytno który będzie miał wysokość 0,55 m) wraz z wyposażeniem w obiekty małej architektury (wiaty, ławki, gabloty informacyjne itp.). Przewidziana jest likwidacja przystanku osobowego Karwica Mazurska oraz utworzenie nowego przystanku osobowego o roboczej nazwie Pisz Wschód.
- Szczegółowe rozwiązania techniczne w poszczególnych branżach zostaną precyzyjnie określone na etapie sporządzania dokumentacji projektowej przez Wykonawcę wyłonionego w ramach postępowania przetargowego - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.

Inwestycja ma ruszyć pod koniec roku
Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, a wartość projektu oszacowana została na 323,2 mln zł. Składanie ofert w postępowaniu przetargowym potrwa do 10 lutego 2017 roku.
- Realizacja umowy przewidziana jest w formule „Projektuj i Buduj”. Podpisanie umowy planowane jest na listopad 2017 r., a zakończenie na maj 2020 r.
Planowane są całodobowe zamknięcia torowe. Najpierw dla odcinka Pisz – Ełk, a następnie dla odcinka Szczytno – Pisz. Podczas zamknięć torowych zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa - zapowiada Ewa Symonowicz-Ginter.

Elżbieta Żywczyk
e.zywczyk@gazetaolsztynska.pl

Czytaj e-wydanie





Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. 

Swoją stronę założysz TUTAJ ".

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: [url=https://gazetaolsztynska.pl/141978,Zostan-dziennikarzem-obywatelskim.html?preview=7d9e5c0a3fa72da1916c#axzz2OSaYmwEK

Podziel się informacją:


Komentarze (17) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mm #2160190 | 81.190.*.* 15 sty 2017 11:01

    niedawno była już zamknięta ta linia, później otwarta. W końcu coś dobrego i remont!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz

  2. mm #2160192 | 81.190.*.* 15 sty 2017 11:03

    poowinni wyremontować i odtworzyć linię z Czerwonki (przez Jeziorany Lidzbrk W.) do Górowa Iławeckiego

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. m #2160196 | 83.6.*.* 15 sty 2017 11:10

      czy doczekamy się modernizacji i uruchomienia linii kolejowej Olsztyn Ełk przez Mrągowo, Mikołajki ????

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Mateo #2160213 | 79.185.*.* 15 sty 2017 11:33

        Prędkość pociągów do maksymalnie 120 km/h? Przebudowa za tyle pieniędzy i tylko taka maksymalna prędkość? Na zachodzie odcinki z taką prędkością nadają się już tylko do modernizacji, a u nas to szczyt inżynierii? To jakaś kpina. 200 km/h to minimum.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        1. To Korsze i Kętrzyn #2160333 | 178.235.*.* 15 sty 2017 14:24

          kolejowo padną, bo wszystkie pociągi puszczą krótszą i szybszą trasą...

          Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (17)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5